HVORFOR FEIRES FASTELAVN?
Fastelavn er en festdag som blir feiret i barnehagen hvert
år. Barna kler seg ut og slår katta og
små pakker med kjeks og rosiner ut av sekken. Etterpå er bordet dekket med boller og krem.
Fastelavn faller ikke på en bestemt dag. Den er syv uker før påske. Det kan derfor bare være fastelavn mellom 1.
februar og 7. mars.
Det er en nær sammenheng mellom fastelavn og
påske. I den katolske tid skulle man
forberede seg til årets største høytid. Man skulle derfor faste i 40 dager før
påske.
Fastelavn betyr kvelden før fastens begynnelse. Den varte imidlertid i flere dager. Det var en festtid hvor de kledde seg ut,
lekte, danset og spiste god og fet mat før den alvorlige fastetiden begynte. Vi
kan få et inntrykk av fastematen. I
Harboør i Vestjylland spiste man all den tørre, saltete og røkte fisken man
hadde igjen fra hele året. Dessuten
spiste man grøt, velling, øllebrød, all slags melkemat og egg.
Karneval var en utbredt fornøyelse i
fastelavnstiden. At karneval også har
noe med fasten å gjøre, ligger i selve ordet karneval. Det stammer fra italiensk og betyr: farvel kjøtt!
FASTELAVNSUKEN
Fastelavns-søndag var den første og største
festdagen. Den ble kalt
fleskesøndag. Den dagen spiste folk bare
flesk- og kjøttretter. Man skulle riktig
nyte den fete maten, før fastens kjedelige matretter ble hverdagskosten.
Folk fortsatte med å spise godt fleskemandag. Når de først var kommet i gang, kunne de like
godt fortsette.
Hvite-tirsdag spiste man friske boller eller kringler
i varm melk eller pannekaker. Dagen fikk
sitt navn fordi folk brukte hvitt mel. Til daglig bakte de av mørkt mel -
rugmel.
Det var en stor fornøyelse for folk å spise hvitt
brød. Fastelavns-uken ble derfor også
kaldt hvetebrøds-uken.
I dag er bollene ofte med fyll, de er fyllt med både
syltetøy og krem. Slik var det ikke i
gamle dager, men omkring år 1700 begynte man noen steder å legge en smørklatt i
midten av bollen. Ingenting var for godt
til den festlige fastelavn!
Man vet ikke helt nøyaktig hvor gammel skikken med
boller er. Det kan være at den går
helt tilbake til dengang danskene dyrket Odin og Tor. Man ofret til gudene, og de skulle ha det
beste av det beste. Og de fikk brød bakt
av hvitt mel!
Aske-onsdag var fast kirkedag. Den dagen skulle alle i kirken. I meget gamle dager møtte folk opp med aske i
hår og ansikt. Denne skikken endret seg etterhvert. Da dyppet presten en finger i aske og tegnet
et kors i pannen på hver enkelt kirkegjenger mens han sa: “Menneske, du er bare aske!”
Det skulle gjøre menneskene ydmyke og fromme i den
kommende fastetiden.
Fastelavns-ukens øvrige dager har ingen spesielle
navn. Det kan skyldes at den store
festtiden nå var over.
FASTELAVNS-OPPTOG
Det var fastelavnsopptog over hele landet. Til fots eller til hest besøkte byens unge og
voksne menn husene og gårdene for å samle inn egg, flesk og penger til aftenens
store fest.
Deltagerne i opptoget var utkledd. Noen mer enn andre. Det var tre personer man særlig la merke til:
“ Stodderen og den gamle kælling,” de
hadde en kurv med gavene, og bajasen
(narren) som hadde bjeller hengende over det meste av kroppen. Det var hans oppgave å spre morskap der hvor
opptoget gikk.
Når opptoget kom til en gård, sang deltagerne ofte en
sang:
I
denne by i hver manns gård
går
vi nu inn i dag
og
det er jo egg vi synger for
fallerallera,
ja, synger for
til
våres gildeslav*. *fest.
Musikere spilte, og det ble danset. Øl, snaps og epleskiver ble bydd rundt.
SLÅ KATTA UT AV SEKKEN
De fleste barn har prøvd å slå katta ut av sekken.
Når bunnen går i stykker, renner det ut slikkerier, appelsiner og en katt i
papp.
I gamle dager var både barn og voksne med på denne
leken. De kunne enten stå på bakken eller
komme ridende på hester. Det var en levende katt i sekken og det hele gikk ut
på å treffe sekken så hardt med stokken at katten falt ut. Vinneren ble kåret som kattekonge og var
dagens helt.
Det var en tøff skikk, men den har en
forklaring. I gamle dager ble katten
ansett for å være et ondt og djevelsk vesen som var i ledtog med de onde
makter. Den fikk derfor skylden for
mange ulykker. Det har vært en
fornøyelse for barn og voksne å plage katten.
Fordi den selv var ond, skulle den en gang i året får merke ondskapen på
sin egen kropp!
Michal Hansen Jernskæg har også beskrevet denne
skikken i 1693:
“Det
andet spil, det er to katte bundet
sammen,
og I en tønde sat, derudi man ser gammen;
den tønde hænger højt på stærke reb og liner,
men
katten indeni, hun skriger mer end griner.
De karle ride til med stærke stav og bomme,
og
støder tønden hart med tykke stænger grumme,
til tønden går itu, og kattene bortrender.”
Å KLE SEG UT
Det er en meget gammel skikk å kle seg ut til
fastelavn. Både barn og voksne kledde
seg ut i morsomme og fantasifulle drakter.
Det gikk vilt for seg når de voksne hadde kledd seg ut. Utenfor Holbæk var det vanlig at menn kledde
seg ut som kvinner og kvinner kledde seg ut som menn. Deretter dro de omkring for å lage ablegøyer.
Det var ellers meget utbredt at utkledde barn gikk
fra dør til dør. De sang en
fastelavnssang og fikk en bolle eller
litt småpenger. I dag er denne skikken nesten borte

tips til karnevalspynt småbarn: Klipp ut sirkler, trekanter og firkanter og la barna pynte disse med silkepapirdurter og paljetter, og tre de på en snor slik at det blir en lenke. Artig og lage, og fint og pynte med
og så kan barna få begrepslæring også



tips til karnevalspynt småbarn: Klipp ut sirkler, trekanter og firkanter og la barna pynte disse med silkepapirdurter og paljetter, og tre de på en snor slik at det blir en lenke. Artig og lage, og fint og pynte med
og så kan barna få begrepslæring også


Sanger til karneval:
Til karneval vi drar av sted for her er mye rart å se- og hva er det som kommer der jeg tror det er en trollegutt. /:En trollegutt en trollegutt- en ordentlig ordentlig trollegutt.
Så gjentar du verset med alle kostymegruppene. Feks superhelter, prinsesser, dyr etc.
Melodi: jeg gikk meg over sjø og land
Jeg spiser ananas og spiller sambajazz på vår gitarbass i dette slabberas - og på vår sambafest der er det aller best og komme uten hest om man vil være gjest.
Forslag til underholdning:
En mann kommer inn på en restaurant og setter seg ned. Kelneren kommer bort til han og spør om bestilling. Mannen ber om ristet brød. Kelneren går bort og rister brødet. Han går tilbake til mannen og sier.
– Her har du ristet brød.
– Når jeg ber om ristet brød mener jeg ristet brød i brødrister, ikke bokstavelig ristet brød.
Kelneren sier: -Hva mer skal det være?
– Melk, takk.
– Lett eller skummet?
– Jeg tar skummet melk jeg.
Kelneren går bort og rister lettmelken, for så å gi den til mannen.
Mannen åpner melkekartongen og når han ser at melken skummer spør han: – Har du ristet melken?
-Jeg må jo det hvis jeg skal få ordnet skummet melk.
– Nei dette gidder jeg ikke, sier mannen, jeg går.
– Skal du ikke ha noe mer?
– Jo, jeg tar bittelitt vann
– Bittelitt vann skal det være.
Kelneren går og heller bittelitt vann i et glass.
– Her har du bittelitt vann
– Nå går jeg, nei vent, jeg vil ha speilegg.
Kelneren går bort og henter speil og egg
– Her har du speil og egg som du ba om
– Egget skal være i pannen.
Da tar kelneren egget i pannen til mannen så egget sprekker…
FASTELAVNS-RIS
Til karneval vi drar av sted for her er mye rart å se- og hva er det som kommer der jeg tror det er en trollegutt. /:En trollegutt en trollegutt- en ordentlig ordentlig trollegutt.
Så gjentar du verset med alle kostymegruppene. Feks superhelter, prinsesser, dyr etc.
Melodi: jeg gikk meg over sjø og land
Jeg spiser ananas og spiller sambajazz på vår gitarbass i dette slabberas - og på vår sambafest der er det aller best og komme uten hest om man vil være gjest.
Forslag til underholdning:
En mann kommer inn på en restaurant og setter seg ned. Kelneren kommer bort til han og spør om bestilling. Mannen ber om ristet brød. Kelneren går bort og rister brødet. Han går tilbake til mannen og sier.
– Her har du ristet brød.
– Når jeg ber om ristet brød mener jeg ristet brød i brødrister, ikke bokstavelig ristet brød.
Kelneren sier: -Hva mer skal det være?
– Melk, takk.
– Lett eller skummet?
– Jeg tar skummet melk jeg.
Kelneren går bort og rister lettmelken, for så å gi den til mannen.
Mannen åpner melkekartongen og når han ser at melken skummer spør han: – Har du ristet melken?
-Jeg må jo det hvis jeg skal få ordnet skummet melk.
– Nei dette gidder jeg ikke, sier mannen, jeg går.
– Skal du ikke ha noe mer?
– Jo, jeg tar bittelitt vann
– Bittelitt vann skal det være.
Kelneren går og heller bittelitt vann i et glass.
– Her har du bittelitt vann
– Nå går jeg, nei vent, jeg vil ha speilegg.
Kelneren går bort og henter speil og egg
– Her har du speil og egg som du ba om
– Egget skal være i pannen.
Da tar kelneren egget i pannen til mannen så egget sprekker…
FASTELAVNS-RIS
Riset stammer fra en mer enn 1000 år gammel
skikk. Man brukte riset til å piske
hverandre! Det var særlig de unge pikene og de barnløse kvinnene som ble
pisket. Folk trodde at slagene med riset
ville gjøre det lettere for pikene å føde barn.
I gamle dager vekket barna foreldrene med riset. Som belønning fikk de en bolle.
I dag er fastelavns-riset fyllt med slikkerier og
pynt. Når man har spist slikkeriet får riset
stå som pynt.






KATTA
I SEKKEN (TØNNEN)
Det var en gang en landsby
som ventet på våren. På den tiden våren pleide å komme var det fremdeles kald
vinter, og trærne var bare for knopper. Folkene i landsbyen ventet og lengtet
og syntes dette var veldig rart.
I landsbyen bodde det en
svart katt som gjorde mye ugagn og hveste mot alle den møtte. I landsbyen
tenkte de at det kanskje var kattens skyld at våren ikke kom. Folkene samlet
seg og dro på jakt etter katten. De klarte tilslutt å få fanget katten i en
tønne. De tettet tønnen godt igjen - og da kom våren. Knoppene kom på grenene
og vårfuglene kom tilbake. Så tenkte folkene at det var nok best å bli kvitt
katten for godt. De ville slippe den ut av tønnen og jage den ut av landsbyen.
Men tønnen var så godt tettet igjen at de måtte bruke kjepper for å få slått
hull på den. Alle hentet kjepper og slo løs på tønnen mens de sa:
Slå, slå, bare slå, katta
ut av tønna nå
Om igjen og om igjen sa de dette verset mens de slo
på tønna. Til slutt revnet tønna og katten ble kjeppjaget ut av landsbyen.
Siden har ingen sett den svarte katten og våren har kommet hvert år som den
skal.
FASTELAVNSEVENTYR
EVENTYRET OM MINSTE, MELLOMSTE OG STØRSTE.
Langt ute i skogen var det ennå helt hvitt. Snøen lå tett over busker og trær over bakker
og hei. Bare de små, spe strålene fra
sola gav litt varme til skogen.
Under snøen og nedi bakken var et lita hule. I den hula lå det tre fyrer og sov (Forteller
lager sovelyd).
I den minste senga lå den minste fyren og sov, i den
mellomste den mellomste, og i den største den største. Deres navn var Minste, Mellomste og Største.
Akkurat denne dagen ute i skogen våknet Minste og var
fryktelig sulten i magen sin. Først gnei
han søvnen av øynene, så gjespet han og tittet bort på Mellomste og Største,
men de bare sov og sov. (Forteller lager
sovelyd).
Minste
prøvde og prøvde på å vekke Mellomste og Største uten at de rørte så mye som på
en lillefinger engang.
Da
ble Minste så sint at han gikk midt mellom senga til Mellomste og Største og
sang så høyt han kunne.
“Fastelavn er mitt navn
Boller vil jeg ha da
Hvis jeg ingen boller får
lager jeg ballade”.
Da
våknet Mellomste og Største også. Først
strakk Mellomste seg og gjespet, så strakk Største seg og gjespet. Etter at Mellomste og Største hadde stått
opp, laget de tre fyrene frokost. Minste
satte kopper og fat på bordet, Mellomste hentet pålegg og Største skar brød.
Vel
ferdig med frokosten sa Største: “Nå får
vi se til å pusse messingbjellene våre.
Det er snart fastelavn og ingen har vekket blomster, trær og gress
ennå”.
Helt
innerst i skapet hadde Minste, Mellomste og Største bjellene sine. Bjellene ble pusset og gnikket på til de ble
blanke og fine.
Utenfor
hula til Minste, Mellomste og Største gikk det mange små ganger, og overalt
kunne de tre fyrene høre sovelyder der de gikk med bjellene sine. Et sted sov Hestehoven, et sted Blåveisen, et
sted Hvitveisen. Over alt hørtes en
stille lyd av blomster og trær som ennå sov sin vintersøvn.
Med
bjeller og sang gikk de tre små fyrene rundt og vekket blomster og trær.
“Hestehov og hvitveis
Hør nå bjellens muntre klang.
Bjørketrær og rognebær
Nå skal dere våkne”.
Langt
ute i skogen var det ennå helt hvitt.
Snøen lå tett over busker og trær over bakker og hei. Men under snøen og nedi bakken var våren så
smått begynt på leve.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar